Ringspraak

Frequently asked questions

1. Hoe voorkom je dat het actieve ondergrondse verkeersplein een sociaal onveilige plek wordt?

Het plein wordt vrij groot, ongeveer 100 bij 45 meter. Er is daglicht langs de openingen en zijkanten. Daarnaast zorgen ingewerkte lichtpunten in het plafond (onder het wegdek) ervoor dat het plein dag en nacht volledig verlicht is. Voor sociale controle worden camera’s geplaatst. Het plein is toegankelijk vanuit alle richtingen via 4% hellende taluds (rolstoelvriendelijk) en trappen. Voor onderhoud kunnen de veegwagens van Ivago het plein eenvoudig bereiken.



2. Hoe wordt het actieve ondergrondse verkeersplein ingericht?

Er komen rode fietspaden, geschilderd of betegeld, die het fietsverkeer in de juiste richting geleiden. Het is niet de bedoeling dat fietsers kriskras tussen de voetgangers rijden.



3. Hoe hoog komt de rotonde, en zorgt die dan niet voor inkijk of geluidsoverlast?

Door foutieve voorstellingen door Gentspoort en de naamgeving in de pers ("luchtrotonde") denken sommige mensen onterecht dat de rotonde op een verhoogde verdieping ligt. In werkelijkheid komt de rotonde slechts 80 cm hoger dan de huidige rijweg, wat geen verdieping vormt en geen inkijk geeft bij omwonenden.

Daarnaast wordt het verkeer verder van de gevels gelegd dan nu het geval is. De snelheid wordt beperkt tot 30 km/u (de huidige gemiddelde snelheid is te raadplegen op telraam.be). De tramsporen liggen in het midden en zo ver mogelijk van de gevels verwijderd, wat extra geluidsoverlast helpt beperken.



4. Wordt zo'n rotonde niet vlug een lelijke betonnen constructie?

Dat hangt af van het ontwerp van de architect. Beton hoeft echter geen kale, robuuste grijze blok te zijn met een ijzeren afrastering. Wij denken aan een esthetische afwerking met hangende planten, zoals te zien op deze foto.



5. Kunnen de hulpdiensten het ondergrondse plein bereiken?

Langs alle taluds kunnen hulpdiensten tot aan de rand van het rondpunt rijden. Lage voertuigen, zoals MUG- en politieauto’s, kunnen onder het rondpunt door. Ambulances en brandweerwagens kunnen tot aan de rand rijden en bevinden zich op maximaal 25 meter van het verste punt.




6. Is het fietsvriendelijk om fietsers ondergronds te laten rijden?

We hebben hierover advies ingewonnen bij de Gentse Fietsersbond. Hun opmerkingen zijn verwerkt in ons plan, en zij hebben hun steun uitgesproken voor ons ontwerp.

Het grote voordeel van een volledige scheiding tussen actieve weggebruikers en autoverkeer weegt ruimschoots op tegen de lichte afdaling en helling die fietsers moeten nemen.


Hier kan je de laatste versie van het plan inkijken op grootformaat

Het plan

We zoomen in op de details


Het plan in detail

Het plan werd minder waardevol door aanpassingen

Fouten in de overname door Gentspoort