Ringspraak

Het alternatief plan in detail

1. De turborotonde

Voor een vlotte doorstroming van het autoverkeer voorzien wij, naar het voorbeeld van de Sterre, een turborotonde.

Deze rotonde ligt 80 cm hoger dan het huidige wegdek en heeft een buitendiameter van 40 meter. De tramsporen bevinden zich op dezelfde hoogte als de rijweg.

De verkeerslichten regelen enkel de prioriteit van het openbaar vervoer. Het verkeer vanuit Bellevue naar de Kortrijksepoort heeft altijd groen en kan vlot doorrijden.


Gemiddeld zal de tram elke 3 minuten voor 25 seconden rood zorgen. Op het huidige kruispunt is dit per minuut 35 seconden rood.

Bussen 5 en 34 kunnen het verkeer vanuit de Charles de Kerchovelaan tijdelijk rood geven om de Hofbouwlaan te ontruimen.


Deze rotonde werd getest in het Vlaams verkeersmodel en scoorde beter dan het tunnelmodel. Waar we bij het tunnelmodel structurele files zien aan de tunnelmonden en het kruispunt, leidt het rotondemodel enkel tot occasionele files bij de ingang van de rotonde.

2. Het plein voor fietsers en voetgangers

Onder de rotonde komt een plein voor actieve weggebruikers met een vrije hoogte van 2,80 meter.

Aan alle zijden dalen bij voorkeur dubbele fietspaden en voetpaden via taluds af naar dit plein. De hellingen hebben steeds een hellingsgraad van 4%, conform de toegankelijkheidswetgeving voor mensen met een beperking.

Het plein wordt verlicht door in het plafond ingewerkte lichtpunten. Camera’s zorgen voor extra toezicht, en het plein is langs alle zijden toegankelijk. Bovendien kunnen de veegwagens van Ivago het plein eenvoudig bereiken.

Rood geschilderde paden leiden fietsers in de juiste richting.

Dagelijks passeert een enorme stroom fietsers dit kruispunt, vooral op de as Normalschoolstraat-Overpoortstraat, maar ook op de fietsroute naar het Sint-Pietersstation via de musea en de Hofbouwlaan. Daarnaast steken hier dagelijks duizenden voetgangers over. Dankzij dit plein blijft het actieve wegverkeer volledig gescheiden van auto's en openbaar vervoer.

foto van het plein onder de balkonrotonde in Brugge

3. De Charles de Kerchovelaan

De 2x2 rijvakken voor autoverkeer worden tussen de Kunstlaan en de Heuvelpoort aan de parkzijde aangelegd. Zo ontstaat aan de bewoonde zijde een open ruimte van 22 meter breed. In deze zone komt een woonerf van 6 meter breed voor de ontsluiting van garages, een parkeerstrook met bomen en een extra tallud voor de toegang tot het actieve verkeersplein voor hulpdiensten enivago. Dit woonerf is enkel toegankelijk via de Gravenbolwerkstraat.

Omdat de Charles de Kerchovelaan stijgt, zal de talud naar het plein voor actieve weggebruikers langer zijn dan op andere plaatsen en al beginnen aan de Kunstlaan. De middenstrook glooit mee af naar beneden, is begaanbaar en wordt beplant met fraaie bomen, in plaats van de twee verdwaalde kerstbomen die er nu staan.

Voor bus 5 voorzien we een route langs de Kunstlaan. Bushaltes kunnen in de middenstrook aangebracht worden, en in het verlengde van de autocar drop-off zone ter hoogte van de overzijde van de Kunstlaan.

Aan de parkzijde wordt geen fietspad aangelegd, omdat er in het midden van de laan al een dubbel fietspad loopt en fietsers ook het pad door het park kunnen gebruiken. Dit fietspad vertrekt onderaan vanuit het plein voor actieve weggebruikers, loopt verder onder de rijbanen door en passeert langs de tramhalte.


4. De Normaalschoolstraat en de Stropwijk


Door de Normaalschoolstraat eenrichtingsverkeer te geven, ontstaat er voldoende ruimte voor een talud met dubbel fietspad en voetpad (7 m) en brede, gelijkvloerse voetpaden (elk 3,4 m).

Bij de apotheek komt een cargozone voor handelaars, die daarna overgaat in parkeerplaatsen met bomen.

De Zwijnaardsesteenweg wordt enkel toegankelijk voor autoverkeer in zuidelijke richting, terwijl de Ottergemsesteenweg noordwaarts bereikbaar blijft.

Voor bewoners wordt een vergunningsregeling voorzien, zodat ze via de Stropkaai ontsluiting krijgen naar de R40. Dit gebeurt door de rijrichting daar om te keren.

Bussen 5 (en later 34) rijden noordwaarts via de Ledeganckstraat, waar zij als enige door de knip mogen, en vervolgen dan hun route via de Hofbouwlaan.

Op deze manier wordt de Stropwijk niet langer gebruikt als sluiproute, waardoor de duizenden fietsers die er dagelijks passeren, veiliger kunnen rijden.Voor de inwoners ontstaat ook veel meer kwalitatieve ruimte.

5. De Citadellaan

Op de Citadellaan lopen de tramsporen op de middenberm. De bestaande bomen van 60j oud kunnen behouden blijven. Sommige worden verplant om ze mooi op één lijn te krijgen. Vanaf de Jan Frans Willemsstraat worden extra bomen aangeplant op de middenberm.

Dankzij de herinrichting is er nu voldoende ruimte voor brede voetpaden van 3 meter en dubbele fietspaden. Deze zorgen voor een vlotte fietsverbinding tussen de Heuvelpoort, het Scheldepad en de fietsstraat Ter Platen.

Langs beide zijden van de weg komen laterale parkeerplaatsen met bomen. Hierdoor wordt het autoverkeer gecentraliseerd in het midden van de laan en zo ver mogelijk van de woningen gehouden, wat bijdraagt aan een aangenamere leefomgeving.

6. De Overpoortstraat

De Overpoortstraat werd in 2022 omgevormd tot een woonerf, maar een vlotte toegang voor leveringen en hulpdiensten blijft essentieel.

Vanaf de rotonde is een inrit voorzien. Vrachtwagens voor Albert Heijn en Kruidvat (Octopus-gebouw) kunnen voortaan lateraal voor het gebouw parkeren om te lossen. Hierdoor hoeven ze niet langer een bocht van 90° te maken en achterwaarts in te rijden tussen de vele fietsers, wat de veiligheid en efficiëntie ten goede komt.

Het voetpad links van de talud is 3,00 meter breed en zorgt voor een vlotte bereikbaarheid van de handelszaken.

De talud begint ter hoogte van de ingang van Kruidvat en loopt met een conforme helling van 4% naar het actieve verkeersplein.


Hier kan je de laatste versie van het plan inkijken op grootformaat

Het plan

Het plan werd minder waardevol door aanpassingen

Fouten in de overname door Gentspoort

FAQ

De vragen die vaak terugkwamen hebben we hier beantwoord