Na een analyse van ons alternatief door Gentspoort werd het als waardevol aangenomen. Het is in het Vlaams verkeersmodel geladen, en het scoorde beter qua doorstroming voor het gemotoriseerd verkeer, en qua verkeersveiligheid voor de actieve weggebruikers.
Gentspoort veranderde echter enkele punten aan ons plan, waardoor het nu minder goed werd.
Hieronder worden deze aanpassingen punt per punt overlopen.
Ringspraakontwerp
De rotonde heeft een ei-vorm, maar bij ons is ze platter en compacter. Daardoor ligt ze verder van de gebouwen en wordt de snelheid op natuurlijke wijze beperkt tot 30 km/u. Met een buitendiameter van 40 meter voldoet ze aan de richtlijnen van het vademecum wegenbouw.
Tussen de rotonde en de gelijkvloerse voetpaden is voldoende opstelruimte voorzien voor de brandweer. Zo kunnen ze bij een eventuele brand veilig blussen zonder zich op de rotonde te moeten opstellen.
We pleiten ervoor om de rotonde volgens ons model in te richten.
Gentspoortontwerp
Ringspraakontwerp
In het Ringspraak-ontwerp loopt het actieve verkeersplein door tot onder het begin van de Charles de Kerchovelaan. Van daaruit vertrekt het fietspad richting Citadelpark, waar het tussen de musea splitst in twee richtingen: naar het Sint-Pietersstation en naar de Kortrijksepoort.
Gentspoort wijzigde dit ontwerp drastisch: een slakkenhuisconstructie brengt fietsers eerst naar niveau 0, waarna ze de tramsporen moeten kruisen. Aan noordelijke kant van de Charles de Kerchovelaan ontbreekt het fietspad, wat net na de rotonde leidt tot verkeerslichten en een oversteekplaats.
Dit is een absurde en onwerkbare oplossing. De fietspaden in het Ringspraak-ontwerp zijn veel gebruiksvriendelijker ontworpen.
Gentspoortontwerp
Ringspraakontwerp
In het Ringspraak-ontwerp liggen de 4 rijstroken aan de parkzijde tussen de Heuvelpoort en de Kunstlaan. Voor de gebouwen ligt er een verkeersarme zone van 22m die bestaat uit een woonerf, parkeerstrook, talud met voetpad, dubbel fietspad en een groenstrook met bomen. Dit laat toe dat de talud aan 4% kan stijgen en start aan de Kunstlaan. Bus 5 rijdt dan langs een glooiende bocht via de Kunstlaan.
In het Gentspoort-ontwerp worden de bestaande rijstroken behouden. Omdat er geen talud is moeten de fietsers die richting Bijloke willen de weg oversteken.
Gentspoortontwerp
Ringspraakontwerp
In het Ringspraak-ontwerp was een fiets- en voetpad voorzien aan de bovenzijde van de Hofbouwlaan. Het fietspad kan eventueel wegvallen, aangezien er al een verbinding is tussen de twee musea en het ICC, die aansluit op de Hofbouwlaan/N60. De vrijgekomen ruimte kan dan worden gebruikt voor een talud naar het actieve verkeersplein en een brede strook voor fietsers en voetgangers tot aan de Kleine Ikaros. Vanaf daar kunnen parkeerplaatsen worden aangelegd.
Het Gentspoort-ontwerp voorziet bovenaan een zeer breed voetpad, terwijl het voetpad aan de huizenzijde juist erg smal is.
Gentspoortontwerp
Op de tekening zie je in blauw de ruimte van het actieve verkeersplein, ontworpen door Ringspraak, en in geel de invulling door Gentspoort.
Het ontwerp van Ringspraak creëert een echt plein: een waardevolle, open ruimte die geleidelijk uitwaaiert naar het MSK en de zeven hellingen.
Bij het ontwerp van Gentspoort ontstaat daarentegen eerder een put, omringd door trappen.
Ringspraakontwerp
Ringspraak pleit voor meer veiligheid voor actieve weggebruikers in de buurt. We vragen het Gentse stadsbestuur om de Stropwijk grondig aan te pakken. Vandaag zijn de Zwijnaardesteenweg en de Normaalschoolstraat overbelast door sluipverkeer, zijn de voetpaden veel te smal en moeten bussen en auto’s zich een weg banen tussen duizenden fietsers, zonder dat er volwaardige fietspaden zijn.
Gentspoortontwerp
Daarom stellen we volgende maatregelen voor:
De Normaalschoolstraat wordt een eenrichtingsstraat, enkel in zuidelijke richting. Fietsers krijgen een dubbel fietspad dat afzinkt naar het actieve verkeersplein.
Ook de Zwijnaardesteenweg wordt eenrichtingsverkeer voor auto's richting zuiden. Bussen en fietsers behouden toegang in beide richtingen.
De Ottergemse Steenweg wordt eenrichtingsverkeer voor auto's richting noorden. Fietsers mogen ook in zuidelijke richting rijden.
Bus 5 behoudt zijn huidige traject zuidwaarts. In noordelijke richting rijdt hij via de Ledeganckstraat, waar hij als enige door de knip mag, en bereikt zo via de Hofbouwlaan de Heuvelpoort.
Voor de ontsluiting van bewoners richting R40 draaien we de rijrichting in de Stropkaai om (richting noorden). De toegang tot de Lentestraat en Stropkaai kan indien nodig beperkt worden voor doorgaand verkeer, bijvoorbeeld via vergunningen of een 'verboden door te rijden behalve bewoners'-bord.